Nybakat bröd!

Skulle egentligen ha fixat trädgården idag men kände mer för att baka gifflar och det var rätt för dom blev supergoda.
  
Medans degen jäser och mamma bakar så finns det inte så mycket annat att göra än att ligga på golvet och vara sur.

Kavla, kavla, kavla
           
Nattis var så sugen på att äta gifflar att hon ville äta upp degen.

Så här såg dom ut när dom var klara och jag lovar dom var supergoda.
  
Recept på Karlsbaderbröd  ca 40-45st

4dl mjölk
50 g jäst
15-16 dl vetemjöl
2 kryddmått salt
4 äggulor
200 g margarin eller smör
3 msk socker

PENSLING:
Ägg
havssalt

Ljumma mjölken till fingervärme.
Smula ner jästen i degbunken, tillsätt mjölken, hälften av mjölet, samt saltet och äggulorna. Arbeta ihop degen.
Smält matfettet och rör i sockret. Arbeta i detta och resten av mjölet. Låt degen jäsa ca 30-35 minuter.
Knåda degen lite så att den blir smidig, dela den på ca 4 lika stora bitar och kavla ut varje bit till en rund platt kaka.
Sporra degen i ungefär 8 bitar, rulla ihop snibbarna från den breda kanten mot mitten.
Låt dom jäsa på smord plåt under bakduk ca 15 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö på lite salt.
Grädda i 250 C mitt i ugnen i 5-6 minuter.

Kram! ♥

Kommentarer:

1 Indra:

Men åh, nu blir jag superimpad! :-D Jag är otroligt dålig på att baka matbröd. skratt Hur jag än bär mig åt så blir det alldeles för kompakt och tungt, och efter en dag så kan jag nästan bryta loss tegelpannor med det. fniss

Är det lättbakat det här? För det ser otroligt gott ut. Jag funderar på om jag ska våga prova.. :-) Kan man frysa dem?



God förmiddag förresten! :-D Har ni fått något fint vårväder idag? Här skiner solen även om det är kallt, men idag ska jag sy så då spelar graderna inte så stor roll. :-)

Ha en jättefin dag!

Kramizar//Indra





2 Nettisens:

Indra-



Jaaaa, solen skiner som bara den här i Solna där jag sitter på jobbet även om himlen är lite grådassig... Sy? vad roligt, det hinner jag knappt med alls längre (gardiner och sånt)kläder shoppar jag ;-).



Ang. bröden är dom superlätta att baka och dom blir så goda och är helt suveräna att frysa och bara ta fram och lägga i micron i ca 10-15sek och sen är det som nybakat igen (mums, mums) Tyvärr hade dom en strykande åtgång hemma så dom är redan slut...

När det kommer till matbröd som ska bakas i formar så är jag också helt kass, det blir tungt och nästan helt oätligt även om man slipper allt jobb med att rulla hit och dit. Men gifflar sporrar du ju ut sen är det bara att rulla....



Ha en fantastisk dag och dina små kryddreportage har gjort att i sommar ska jag ha en liten "kryddoas"



Kram Nettisens

3 Nicole:

Detta verkar hur gott som helst :) Blir riktigt sugen på en andra kvällsmat här med dessa på menyn.

Ha en bra kväll. mvh Nicole

Kommentera här: